Sök:

Sökresultat:

1139 Uppsatser om Kritik av omdömeskraften - Sida 1 av 76

Ris och ros i skolan : En studie av lÀrares syn pÄ positiv och negativ kritik

Syftet med vÄr studie Àr att öka kunskapen om hur lÀrare anvÀnder sig av positiv och negativ kritik i sitt pedagogiska arbete. VÄr uppsats behandlar hur lÀrare förhÄller sig till att ge positiv och negativ kritik i sitt pedagogiska arbete, vilken grundsyn lÀrare handlar utifrÄn nÀr det gÀller positiv och negativ kritik, och huruvida det finns en diskussion om dessa frÄgor pÄ den skola dÀr de arbetar. För att kunna besvara vÄra frÄgor har vi anvÀnt oss av halvstrukturerade intervjuer med sex lÀrare som arbetar i grundskolans tidigare Är. Resultatet visar att lÀrarna i vÄr studie kan sÀtta ord pÄ vilken grundsyn de handlar utifrÄn nÀr det gÀller att ge positiv och negativ kritik till barn, men har svÄrt att koppla den till nÄgon specifik teori. NÀr det gÀller negativ kritik verkar de flesta av lÀrarna ha en ganska klar bild av hur de tror att barn pÄverkas av att fÄ den, och vill i de flesta fall vara sparsamma med den.

Förintad kritik - Om recensenters mottagande av förintelseromaner i svensk dags- och kvÀllspress.

Vilken typ av kritik fÄr förintelseromaner i kvÀlls- och dagspress? Undersökningen syftar till att kartlÀgga hur den litterÀra kritiken ser ut mot dessa verk. Vidare undersöks hur teman som rasism och frÀmlingsfientlighet kontextualiseras i de undersökta recensionerna..

Tro det eller ej : En undersökning av argumentet utifrÄn religiös erfarenhet

Argumentet utifrÄn religiös erfarenhet förs fram som ett möjligt argument för Guds existens. I denna uppsats undersöks huruvida argumentet kan anses vara ett starkt argument för Guds existens, eller om den kritik som riktats mot det fÀller argumentet. Analysarbetet i denna uppsats bygger pÄ Richard Swinburnes formulering av argumentet, och lÄter det möta Michaels Martins kritik av det. Slutsatserna Àr att Martins kritik av argumentet belyser sÄ mÄnga stora problem med argumentet att det fÄr anses vara ett svagt argument för Guds existens..

Kulten som blev finkultur

Reportage om tv-spelsjournalistikens utveckling i Sverige sedan Nintendo-magasinet: tidigt 1990-tal till i dag. Kompletterande artikel om tv-spelsjournalistikens förhÄllande till kritik, varför det inte finns nÄgon tv-spelskritik och varför den behövs..

Kritik, vad innebÀr det? : En studie som kartlÀgger kvinnors upplevelser av kritik pÄ arbetsplatsen

Syftet med studien Àr att skapa förstÄelse för hur kvinnor pÄ kvinnodominerade arbetsplatser upplever kritik. Studien kommer att vara en fÀltstudie vari man granskar kvinnor som Àr verksamma inom förskolan, dÄ tidigare forskning visat pÄ en klar majoritet av kvinnor inom denna yrkeskÄr.Avsikten med studien Àr inte att uppnÄ nÄgon objektiv sanning av verkligheten, dock avser denna studie tolka eventuella fenomen som rör Àmnet, samt skapa en förstÄelse för individens syn pÄ begreppet.Informanterna har valts ut strategiskt, vidare prÀglas informanternas deltagande av sjÀlvselektion. Man kommer inte att ta hÀnsyn till andra variabler Àn kön vad gÀller urvalet.Teorier som studien vilar pÄ Àr den symboliska interaktionismen dÀr bland annat dess syn pÄ rationalitet behandlas. Vidare tas Johan Asplunds teori om social responsivitet i beaktning och avslutningsvis Erving Goffmans teori om identitetsskapande.De slutsatser som kan dras i och med denna studie Àr att relationerna mellan individerna i en grupp verkar ha stor betydelse för hur man upplever kritik. För att undvika missförstÄnd kring det valda Àmnet verkar allmÀn mening rÄda att "definitionen av situationen" Àr nÄgot man bör ta i beaktande, detta dÄ kritik till en början upplevs som nÄgonting negativt..

#kritik : - En studie av SJ och SAS bemo?tande av kritik pa? Twitter

Syftet med uppsatsen a?r att underso?ka hur tva? resefo?retag i fo?rtroendekris bemo?ter kritik via Twitter samt vilka strategier inom den image reparerande diskursen de anva?nder sig av. Studien a?mnar a?ven ta fasta pa? om det finns ett mo?nster bakom bemo?tandet. Fo?r att uppfylla uppsatsens syfte har tva? fra?gesta?llningar formulerats:· Hur bemo?ter SJ och SAS kritik pa? Twitter? · Verkar fo?retagen vara medvetna om valda strategiers mo?jliga effekter?Fo?r att genomfo?ra denna underso?kning utfo?rdes fo?rst en fo?runderso?kning da?r antalet dialoger mellan fo?retagen och dess kunder sammansta?lldes samt dialogernas la?ngd och antalet akto?rer ra?knades.

Arbetstagarens kritikrÀtt

Denna uppsats har som mÄlsÀttning att pÄ ett enkelt och överskÄdligt sÀtt redogöra för den gÀllande rÀtten som finns inom omrÄdet kritikrÀtt, uppsatsen bygger till stor del pÄ den av arbetsdomstolen utarbetade praxis som finns inom omrÄdet. Utöver arbetsdomstolens praxis behandlar uppsatsen Àven andra rÀttskÀllor i form av förarbeten, doktrin och lagar. Resultatet av uppsatsen utgör en grund för de förutsÀttningar som finns pÄ den svenska arbetsmarknaden. Denna grund utgör bÄde begrÀnsar och möjliggör kritik frÄn arbetstagaren mot arbetsgivaren. OmrÄden som tas upp i uppsatsen Àr bland annat sekretess, allmÀnhetens intresse, lojalitetsplikt och anonym kritik.

UngdomsvÄrd i Skottland : en kritisk granskning av ett ungdomshem

Uppsatsen bygger pÄ empiriskt material, en deltagande observation pÄ ett skotskt ungdomshem som vi skrev ned i en fallbeskrivning. Syftet har varit att göra en kritisk analys av detta ungdomshem utifrÄn en del kritik som teoretiker har riktat mot institutionsvÄrd/institutioner. Vi ville se om kritiken Àr befogad eller ej i detta fall. För att ta reda pÄ detta stÀllde vi frÄgestÀllningarna; vad finns det för kritik mot institutioner samt hur fungerade det skotska ungdomshemmet utifrÄn den kritik som riktas mot institutionsvÄrd? De teoretiker vi har utgÄtt frÄn Àr Goffman och hans teorier om totala institutioner, Levins beskrivning av uppfostringsanstalt samt Andreassens granskning av institutionsvÄrd av ungdomar.

LÄneförbudet i 21 kap 1 § ABL. En studie av dess omfattning och kritik

Uppsatsen beskriver och analyserar lÄneförbudets i 21 kap 1 § ABL omfattning och dess kritik. Kritiken tar sikte pÄ dels lÄneförbudets rÀttssÀkerhet och dels straffsanktions nödvÀndighet. Vad gÀller rÀttssÀkerheten sÄ behandlas lÄneförbudets omfattning i rÀttspraxis och förarbeten utifrÄn legalitetsprincipens krav pÄ restriktiv tillÀmpning. Straffsanktionen analyseras med bakom av lÄneförbudets syfte och övriga civilrÀttsliga och skatterÀttsliga sanktioner. Slutsatsen Àr att förbudets rÀttssÀkerhet kan ifrÄgasÀttas samt att dess aktiebolagsrÀttsliga straffsanktion kan anses överflödig..

Yrkesförarutbildningens, vara eller icke vara! : Kritiskt granskad kritik

Kritik, ett kĂ€nsloladdat ord, leder till utveckling om det speglas ur positiv synvinkel.Ej konkretiserad kritik mot transportutbildningen frĂ„n branschen gav mig inspiration att försöka ta reda pĂ„ substansen i kritiken, för elevens och övriga berörda parters överlevnad.Min metod, kvalitativ intervju, ger mig möjlighet att nĂ€rma mig kĂ€rnan pĂ„ ett tvĂ€rvetenskapligt sĂ€tt, vilket i sin tur ger ett trovĂ€rdigare resultat. Jag har valt att stĂ€lla tunga representanter inom Skolverket, Branschen, Åkerier och Arbetsförmedlingen till svars, för att komma sĂ„ nĂ€ra som möjligt.Mitt huvudsyfte var att ta reda pĂ„; hur Ă„keribranschens kritik av yrkesförarutbildningen ser ut i relation till utbildningens styrdokument? Delsyftet var att se pĂ„; hur individer med yrkesförarutbildning tas om hand i statliga system?Delar av resultatet visar att skolans styrdokument feltolkas gravt av branschföretrĂ€dare, verksam personal i skolan och Ă„keriĂ€gare, vilket leder till misstro kring elevens kunnande, som i lĂ€ngden försĂ€mrar individens sjĂ€lvförtroende. Vidare har branschen höga förvĂ€ntningar pĂ„ nyckelfĂ€rdiga förare, trots att de kommer frĂ„n en yrkesförberedande utbildning. Förmedlare av arbetskraft agerar allt oftare kontrollmyndighet före arbetsförmedlare..

En studie om arbetsprocess under praktik : Samt en fördjupande undersökning om kritik

Under tvÄ mÄnader, februari - april 2009, har jag haft praktikplats pÄ ett produktionsbolag i Göteborg. Jag har gjort praktik samtidigt som jag har genomfört en etnografisk studie av medarbetarna pÄ företaget. Arbetet har företrÀdesvis varit att skapa grafiskt material för reklamfilm. PÄ min praktikplats har jag arbetat med grafiskt material. Jag har framför allt fÄtt arbeta med programmet Maya (Autodesk Maya 2009) men ocksÄ med andra programvaror som Nuke (The Foundry) och Photoshop (adobe). Arbetet har inneburit att arbeta med Maya och skapa 3D-objekt men Àven att göra saker som att rotoscopa i Nuke.

Kritik i arbetet - varför sÄ negativt? : En socialpsykologisk studie om kritikens betydelse för sociala relationer i ett lÀrarlag

Kritik Àr ett begrepp som inte har fÄtt lika stort utrymme som feedback i forskning om sociala relationer. Den hÀr studien visar pÄ dess betydelse för relationer mellan lÀrare pÄ en gymnasieskola. UtifrÄn teorier som Scheffs sociala band, Asplunds problemlösning, Meads ?I? och ?Me? med flera, belyser vi kritikens olika aspekter och vad som krÀvs för att den skall tolkas som positiv kontra negativ. Vi har under den hÀr studien hittat en del saker som Àr relevanta nÀr det gÀller hur personer förhÄller sig till kritik, exempelvis pÄ vilket sÀtt den bör framföras och tas emot.

FrÄn utbetalning till vÀrdeöverföring : Konsekvenserna av begreppet vÀrdeöverföring för det aktiebolagsrÀttsliga kapitalsskyddet

Den första januari 2006 trÀdde en ny version av Aktiebolagslagen ikraft. En av nyheterna i den nya lagen Àr omarbetningen av borgenÀrsskyddsreglerna. Reglernas Àldre koppling till begreppet utbetalning bortfaller och istÀllet införs begreppet vÀrdeöverföring. Uppsatsen presenterar begreppet och de dÀrtill hörande kapitalskyddsreglerna samt analyserar de konsekvenser införandet av begreppet kan fÄ. Inom denna analys ryms kritik pÄ hur lagstiftaren valt att definiera begreppet, frÀmst med avseende pÄ begreppets koppling till redovisningsrÀtten, en koppling som skapat viss osÀkerhet kring begreppets verkliga innebörd.

Pluralism, kommunikation och falsk konsensus ? en kritik av deliberativ demokrati

Grundtanken i deliberativ demokrati Àr att politiska beslut skall grundas pÄ en fri och förnuftig deliberation mellan fria och jÀmlika medborgare. MÄlet med denna deliberation Àr att nÄ en rationell konsensus, och krÀver att deltagarna sÀtter sina personliga intressen, vÀrderingar och perspektiv Ät sidan, samt fokuserar pÄ det allmÀnna bÀsta. I denna uppsats presenterar jag teorin bakom, och framför kritik mot den nuvarande utformningen av deliberativ demokrati. Denna kritik gÄr huvudsakligen ut pÄ att deliberativ demokrati inte fullt respekterar samhÀllets pluralism, eftersom den antar orimliga normer förhur politisk kommunikation fÄr bedrivas, och dÀrmed riskerar att marginalisera vissa mÀnniskor. Jag diskuterar ocksÄ hur en alternativ demokratimodell, som bevarar grundtanken i deliberativ demokrati, skulle kunna vara utformad..

Amie L. Thomassons kritik av John R. Searles teori

Amie L. Thomasson kritiserar i Foundations for a social ontology1 John R. Searles teori om hur vÄr sociala verklighet Àr uppbyggd och konstruerad2. Thomasson argumenterar för att Searles teori Àr för snÀv för att kunna fÄnga hela vidden av vÄr sociala tillvaro. För att visa att Searle inte har tÀckning för sitt ansprÄk att teorin Àr fullödig inriktar Thomasson sin kritik i huvudsak pÄ tvÄ av Searles stÄndpunkter: att alla institutionella fakta bottnar i fysiska fakta och att alla institutionella fakta Àr sjÀlvrefererande.

1 NĂ€sta sida ->